Friday, November 15, 2019

Nowy budżet Łodzi. Dobry budżet? To zależy...


Nowy budżet Łodzi. Dobry budżet? To zależy






Nowe Centrum Łodzi, widziane od północy. Na pierwszym planie cerkiew pod wezwaniem św. Aleksandra Newskiego. Przebudowa tej części miasta z pewnością sprawi, że Hanna Zdanowska przejdzie do historii nieformalnej stolicy Polski Środkowej.




Pani prezydent miasta Łodzi Zdanowska przedstawiła, z uśmiechem, ale też nie kryjąc swojego niezadowolenia, budżet naszego miasta na następny rok finansowy.




Ujmując rzecz krótko: Łódź będzie nadal, w radykalny sposób i kosztem rosnącego zadłużenia, doganiać Warszawę i prześcigać Poznań


Dochody wyniosą 4930 mln, wydatki 5167 mln, z tego na inwestycje ma zostać przeznaczony 1 miliard 96 milionów złotych. Miasto znowu weźmie nowe pożyczki, tym razem w wysokości 146 mln złotych. Zadłużenie wzrośnie do poziomu 3,6 mld zł.


Niezadowolona prezydent Łodzi dodała, że budżet miasta będzie mniejszy o 140 mln zł w wyniku zwolnienia z podatku od dochodów osobistych (PIT) obywateli w wieku do 26 lat. Jest to decyzja rządu, związana z obietnicami wyborczymi, dzięki którym partia rządząca utrzymała się u władzy. Zarazem jednak jest to jedno z głównych źródeł dochodów samorządu terytorialnego w naszym kraju.


Jak podała, za wyżej wymienioną sumę można wyasfaltować 80 kilometrów dróg, wymienić 350 km chodników, kupić 14 tramwajów itd., itp. Obracająca się w kręgach największej partii opozycyjnej (Platformy Obywatelskiej) Zdanowska skorzystała z okazji, aby zrzuciić na Prawo i Sprawiedliwość odpowiedzialność za zadłużanie wielkiego miasta. Zamiast przytaczać tutaj wymianę zdań, do której doszło na tym tle z ludźmi PiSu...




Warto zająć się sytuacją łódzkich tramwajów, bo dzieją się w tej dziedzinie ważne rzeczy


Wśród przewidzianych w następnym budżecie inwestycji ważne miejsce zajmują inwestycje w łódzką sieć tramwajową. Za 127 mln zł będą kontynuowane wysiłki związane ze zwiększaniem prędkości tramwajów, a także wprowadzaniem coraz bardziej wygodnych i nowoczesnych modeli miejskich pojazdów szynowych.




Przebudowa linii tramwajowej na Wojska Polskiego (ma kosztować prawie 50 mln złotych) to przykład radykalnych, a dla wielu ludzi bolesnych zmian w Łodzi


Ta historyczna ulica, na której niegdyś żyli w pokoju i przyjaźni Polacy, Niemcy i Żydzi, a która 80 lat temu została zbombardowana przez hitlerowską Luftwaffe, zmieni się nie do poznania. Całkowita wymiana torów tramwajowych oraz co najmniej znacznej części nawierzchni jezdni na czas tego remontu odetnie ludność północno-zachodniej części miasta od starego śródmieścia Łodzi. Na tym jednak nie koniec, ponieważ w świetle sporu ostare kamienice pojawia się pytanie o to kiedy w cudowny sposób zawalą się ostatnie kamieniczki stojące przy tej ulicy. Gwoli sprawiedliwości trzeba jednak dodać, że wydatki związane z renowacją kamienic to największa pozycja (377 mln zł) w dziedzinie nakładów inwestycyjnych Łodzi w przyszłym roku budżetowym.



Linia tramwajowa została zmodernizowana, teraz pora na niektóre kamienice.


W pobliżu nowej krańcówki tramwajowej, w najnowszej części ulicy Wojska Polskiego, gdzie stoi już m. in. hipermarket, ma powstać nowy dworzec kolejowy. Będzie można stamtąd szybko dojechać nie tylko inne dworce szybkiej kolei miejskiej (Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej) , ale również na całkowicie przebudowane dworce PKP, z których odchodzą pociągi dalekobieżne: Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.




Na koniec dobra wiadomość – Łódź otrzyma ultranowoczesne tramwaje produkowane w Poznaniu


Rozstrzygnięto przetarg na dostawę 30 nowych tramwajów. Wygrała go będąca własnością miasta Poznań firma Modertrans, oferująca nowoczesne wagony niskopodłogowe. Łódź zapłaci za nie 268,7 milionów złotych. W przetargu odrzucono najtańszą ofertę, którą złożyła uchodząca za faworyta firma turecka. W zamówionych w Poznaniu tramwajach mają zostać zastosowane rozwiązania techniczne ułatwiające ich przejazdy przez stare miasto.


Zakłady Modertrans zaczynały od skromnych początków, a mianowicie od zwykłych napraw autobusów i tramwajów. Stopniowo, dzięki mądrej polityce władz miasta, było tam coraz więcej maszyn i znakomitych fachowców. Od napraw prowadziła droga do produkcji podzespołów. Następnie zaczął się montaż pierwszych własnych pojazdów szynowych. Jedną z pierwszych wizyt zagranicznych Poznaniacy odbyli w Berlinie. Rząd w Warszawie dał pieniądze na zakup i rozwój najnowocześniejszych technologii. Dziś tramwaje marki Moderus podbijają Polskę, a jutro być może tak jak produkowane w pobliżu Poznania autobusy miejskie marki Solaris – zaopatrzą pół Europy.



Moderus Gamma LF 01 AC. Artur Andrzej - Praca własna. Gdańsk Strzyża. Pętla tramwajowa, testowy (wypożyczony od producenta po TRAKO 2017) tramwaj Moderus Gamma. CCBY-4.0 (pozostałe zdjęcia wykonane przez autora artykulu, który niniejszym pragnie udostępnić je do wykorzystania na tej samej licencji).



No comments:

Post a Comment