Nowy
budżet Łodzi. Dobry budżet? To zależy
Nowe
Centrum Łodzi, widziane od północy. Na pierwszym planie cerkiew
pod wezwaniem św. Aleksandra Newskiego. Przebudowa tej części
miasta z pewnością sprawi, że Hanna Zdanowska przejdzie do
historii nieformalnej stolicy Polski Środkowej.
Pani
prezydent miasta Łodzi Zdanowska przedstawiła, z uśmiechem, ale
też nie kryjąc swojego niezadowolenia, budżet naszego miasta na
następny rok finansowy.
Ujmując
rzecz krótko: Łódź będzie nadal, w radykalny sposób i kosztem
rosnącego zadłużenia, doganiać Warszawę i prześcigać Poznań
Dochody
wyniosą 4930 mln, wydatki 5167 mln, z tego na
inwestycje ma
zostać przeznaczony 1 miliard 96 milionów złotych.
Miasto znowu weźmie nowe pożyczki, tym razem w wysokości
146 mln złotych. Zadłużenie wzrośnie do poziomu 3,6 mld
zł.
Niezadowolona
prezydent Łodzi dodała, że budżet
miasta będzie mniejszy o 140 mln zł w wyniku zwolnienia z
podatku od dochodów osobistych (PIT) obywateli w wieku do 26 lat.
Jest to decyzja rządu, związana z obietnicami wyborczymi, dzięki
którym partia rządząca utrzymała się u władzy. Zarazem jednak
jest to jedno z głównych źródeł dochodów samorządu
terytorialnego w naszym kraju.
Jak
podała, za wyżej wymienioną sumę można wyasfaltować 80
kilometrów dróg, wymienić 350 km chodników, kupić 14 tramwajów
itd., itp. Obracająca się w kręgach największej partii
opozycyjnej (Platformy Obywatelskiej) Zdanowska skorzystała z
okazji, aby zrzuciić na Prawo i Sprawiedliwość odpowiedzialność
za zadłużanie wielkiego miasta. Zamiast przytaczać tutaj
wymianę zdań, do której doszło na tym tle z ludźmi PiSu...
Warto
zająć się sytuacją łódzkich tramwajów, bo dzieją się w tej
dziedzinie ważne rzeczy
Wśród
przewidzianych w następnym budżecie inwestycji ważne miejsce
zajmują inwestycje w łódzką sieć tramwajową. Za 127 mln zł
będą kontynuowane wysiłki związane ze zwiększaniem prędkości
tramwajów, a także wprowadzaniem coraz bardziej wygodnych i
nowoczesnych modeli miejskich pojazdów szynowych.
Przebudowa
linii tramwajowej na Wojska Polskiego (ma kosztować prawie 50 mln
złotych) to przykład radykalnych, a dla wielu ludzi bolesnych zmian
w Łodzi
Ta
historyczna ulica, na której niegdyś żyli w pokoju i przyjaźni
Polacy, Niemcy i Żydzi, a która 80 lat temu została zbombardowana
przez hitlerowską Luftwaffe, zmieni się nie do poznania.
Całkowita wymiana torów tramwajowych oraz co najmniej znacznej
części nawierzchni jezdni na czas tego remontu odetnie ludność
północno-zachodniej części miasta od starego śródmieścia
Łodzi. Na tym jednak nie koniec, ponieważ w świetle sporu ostare kamienice pojawia się pytanie o to kiedy w cudowny sposób
zawalą się ostatnie kamieniczki stojące przy tej ulicy. Gwoli
sprawiedliwości trzeba jednak dodać, że wydatki związane z
renowacją kamienic to największa pozycja (377 mln zł) w
dziedzinie nakładów inwestycyjnych Łodzi w przyszłym roku
budżetowym.
Linia
tramwajowa została zmodernizowana, teraz pora na niektóre
kamienice.
W
pobliżu nowej krańcówki tramwajowej, w najnowszej części
ulicy Wojska Polskiego, gdzie stoi już m. in. hipermarket, ma
powstać nowy dworzec kolejowy. Będzie można stamtąd szybko
dojechać nie tylko inne dworce szybkiej kolei miejskiej (Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej) , ale również
na całkowicie przebudowane dworce PKP, z których odchodzą pociągi dalekobieżne: Łódź Fabryczna i Łódź
Kaliska.
Na
koniec dobra wiadomość – Łódź otrzyma ultranowoczesne tramwaje
produkowane w Poznaniu
Rozstrzygnięto
przetarg na dostawę 30 nowych tramwajów. Wygrała go będąca
własnością miasta Poznań firma Modertrans, oferująca
nowoczesne wagony niskopodłogowe. Łódź zapłaci za nie 268,7
milionów złotych. W przetargu odrzucono najtańszą ofertę, którą
złożyła uchodząca za faworyta firma turecka. W zamówionych w
Poznaniu tramwajach mają zostać zastosowane rozwiązania
techniczne ułatwiające ich przejazdy przez stare miasto.
Zakłady
Modertrans zaczynały od skromnych początków, a mianowicie od
zwykłych napraw autobusów i tramwajów. Stopniowo, dzięki
mądrej polityce władz miasta, było tam coraz więcej maszyn i
znakomitych fachowców. Od napraw prowadziła droga do produkcji
podzespołów. Następnie zaczął się montaż pierwszych własnych
pojazdów szynowych. Jedną z pierwszych wizyt zagranicznych
Poznaniacy odbyli w Berlinie. Rząd w Warszawie dał pieniądze
na zakup i rozwój najnowocześniejszych technologii. Dziś
tramwaje marki Moderus podbijają Polskę, a jutro być może
tak jak produkowane w pobliżu Poznania autobusy miejskie marki
Solaris – zaopatrzą pół Europy.
Moderus
Gamma LF 01 AC. Artur Andrzej - Praca własna. Gdańsk Strzyża.
Pętla tramwajowa, testowy (wypożyczony od producenta po TRAKO 2017)
tramwaj Moderus Gamma. CCBY-4.0 (pozostałe zdjęcia wykonane przez
autora artykulu, który niniejszym pragnie udostępnić je do
wykorzystania na tej samej licencji).
No comments:
Post a Comment